Denne uken skal dette bystyrets viktigste sak avgjøres. Vi skal vedta en bypakke. Veien fram til vedtak har vært lang og kronglete. Debatten om bypakken har vært altfor snever. Den har i altfor stor grad dreid seg om hvilke ulemper innbyggerne får. Vi burde startet i motsatt ende. Hvordan vil vi Ålesund skal se ut om 20, 30 og 40 år? Vi har gjort den typiske politikertabben å komme med løsningene og virkemidler før vi har blitt enige om målet. Den første erkjennelsen er at vi burde gå fra å snakke om bypakke til å snakke om miljøpakke. Ålesund bør ha som ambisjon å bli en bærekraftig by med et effektivt miljøvennlig samferdselssystem. Vi må se på bypakken som en del av en større omlegging av samfunnet i mer miljøvennlig retning.
Ålesund er en by i vekst. Prognoser viser at vi innen få år vil være 50 000 innbyggere. Befolkningsøkningen fører til store utfordringer i forhold til transport. I kommunen sin klimaplan, som alle partiene stemte for, er et av de viktigste målene at CO2-utslippene skal reduseres med minst 20%. For å få til det må vesentlig flere velge miljøvennlig alternativ framfor bil.
Vi kan stikke hodet i sanden og vedta en bypakke som like gjerne kan kalles en bilpakke. Vi kan bli bilhovedstaden i Norge, der vi trygt kan kjøre fra kjøpesentrene på Moa, via Ikea på ny vei til sentrum og lett finne en ledig parkeringsplass.
Min mening er at dagens forslag til bypakke er altfor lite ambisiøs i forhold til kollektivtrafikk. Den ideelle løsningen for Ålesund hadde vært en bybane. I første omgang mellom Moa og sentrum, deretter også til Hessa og Magerholm. Da kunne vi virkelig tatt store grep, med å legge til rette for et mer framtidsrettet samfunn. Det nest beste er det såkalte superbusskonseptet. Det er et høykvalitet og kundeorientert kollektivtilbud med buss, som er raskt og tilgjengelig for kundene, samtidig som det er kostnadseffektivt. Da må bussene få egne trasèer og bli prioritert i trafikken. Holdeplassene må ligge tett, være komfortable og ha sanntidsinformsjon på skjerm. Billetteringen må være rask og effektiv og det må være enkelt å bytte buss. Selvsagt må også prisen og frekvensen være konkurransedyktig i forhold til bil.
Jeg håper bystyret denne uken vedtar en bypakke som er framtidsrettet. Jeg ser for meg en by med et mangfoldig boligtilbud og sterke bydeler. Det burde være enkelt å reise rundt innad i kommunen og til og fra nabokommunene. I et framtidens Ålesund bør det være naturlig og attraktiv å velge noe annet enn den fossildrevne bilen.
Anders Lindbeck
Komunestyrerepresentant for SV i Ålesund
Innlegget sto på trykk i avisen «Nytt i uka» i mai.