Kjerringsundet og Møreaksen (er samme ulla)

Publisert av: morhes Publisert: 08. desember 2021
Oppdatert: 08. desember 2021
Lesetid: ca. 2 min

På fylkestinget denne uka ble det gjort prinsippvedtak for videre planlegging av Kjerringsundforbindelsen. SV markerte seg.

SV stemte imot alle forslag om Kjerringsundet i fylkestinget i dag. Torgeir Dahl med flere trakk fram at det kunne sees på som ondsinnet å mene noe annet enn at forbindelsen må bygges og Møreaksen realiseres.
Jeg brukte mitt innlegg på å si at meningsmangfold er viktig og noe av det vakreste med det norske demokratiet. Det gir folk mulighet til å stemme for det de faktisk mener er viktig. Det var utvilsomt kampen mot Møreaksen som ledet både Birgit Oline Kjerstad (SV) og Frank Sve (FrP) inn på Stortinget i høst.

Det er ingen som foreslår politiske saker for å være ondsinnet, men vi gjør den prioriteringa vi mener er riktig. Slik ser SV negativt på økt CO2 utslipp med Møreaksen og Kjerringsundet, men vi tviler ikke på at veien mellom Gossen og Otterøya ville kunne blitt usedvanlig vakker. Prioriterer vi å rasere naturperlene og bygge ned betydelig mengder myr på Gossen, eller er hyppige elektriske ferjer med vannet som sin ubesudlede vei er bedre løsning for naturen og miljøet? I SV er vi ikke i tvil.

Er det bra at øyfolket i Romsdal å få landfast forbindelse? Selvsagt er det det! Men i likhet med Nordøyvegen som SV også stemte imot, koster dette enormt mye. Nordøyvegen strekker seg nå opp imot 2mill pr innbygger på Nordøyene. Og dersom det skal være et prinsipp at alle øyene i Norge skal bli landfaste, taper vi før vi har begynt og SV er ikke enig i det prinsippet. Norge har verdens nest lengste kystlinje! Det blir svært mange øyer å gjøre landfast, fordi det bor som kjent mennesker på enhver holme og skjær.

Så kunne vi ikke støtte FrP sitt forslag om Kjerringsundet fordi Aukra kommune ikke vil betale veien dersom Møreaksen ikke blir en realitet. Vi mener dermed FrP sitt forslag ikke er realistisk, i tillegg til mange andre skjær i den sakssjøen.

Kim Thoresen-Vestre
Fylkestingsrepresentant SV