Lærerløftet

For kort tid siden presenterte Høyre «lærerløftet», en plan for å øke lærernes kompetanse og styrke skoleutviklingen. De fleste av tiltakene i planen er ukontroversielle, og flere ble påbegynt av SV i regjering. Men SV frykter planen ikke vil gjøre noe med hovedutfordringen i mange klasserom: For lite tid til eleven.

Alle kan bli bedre i yrket, så også lærerne. Men verken strengere karakterkrav eller mer etter- og viderutdanning vil frigjøre mer tid til elevene. For å få til det må vi gjøre to ting. For det første må vi få plass en bemanningsnorm. Det er ingen tvil om at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å få til god læring. Men det er også åpenbart at relasjonen mellom lærer-elev er avgjørende og at størrelsen på klassen påvirker denne relasjonen. For det andre må læreren avlastes av andre profesjonelle yrkesgrupper som helsesøstre og miljøarbeidere. Det er først med slike tiltak vi virkelig kan gjøre et løft for lærerne.

Dette er Anders Lindbeck, kommunestyrerepresentant i Ålesund, sin spalte fra avisen, Nytt i uka. Innlegget sto på trykk i oktober.